torsdag 19 november 2009

Att inte tåla mjölk

Bebisar tål laktosen (mjölksockret) i modersmjölken trots att mammans mjölk är mer laktosrik än vanlig komjölk. Laktosintolerans drabbar i princip inte bebisar; barn brukar vara åtminstone 3-4 år när de får diagnosen. Men faktiskt så är största delen av jordens befolkning laktosintolerant i vuxen ålder! I Sverige, i övriga Norden och på några ställen till har majoriteten kvar förmågan att bryta ner laktos. För de som inte tål laktos finns det finns många mjölkprodukter som är laktoslåga eller laktosfria och näringsmässigt är dessa lika bra som vanlig mjölk.

Bland spädbarn och småbarn är komjölksproteinallergi den vanligaste matallergin. Oftast växer denna allergi bort och i skolåldern tål de flesta mjölk igen. Vid mjölkproteinallergi ska man undvika mjölk helt. Det är proteinet i mjölken man reagerar på så hårdost, som laktosintoleranta brukar tåla, går bort. Smör och vanligt margarin ska man också utesluta. Och naturligtvis all slags mjölk, även den laktosreducerade. Det gäller att läsa noga på innehållsförteckningar - här finns en lista med vad du bör vara uppmärksam på! Havre-, ris- eller sojadryck är bra alternativ till mjölk för dem som inte längre är spädbarn. Välj helst de naturella varianterna och välj alltid drycker som är berikade med kalcium och vitamin D.

Här kan du läsa mer om skillnaden mellan laktosintolerans och mjölkproteinallergi.

På torsdag, kl 15.30-18.00, kommer jag till Ica Malmborgs Tuna och du är välkommen att fråga om det är något du undrar över vad det gäller allergier och provsmaka alternativ till mjölk. Eller så kan vi ta en tur i affären och läsa innehållsförteckningar tillsammans.

3 kommentarer:

  1. När jag läser om allergier, eller när jag serverar mat på helgerna, så slår det mig ofta hur tacksam jag är över att jag inte är överkänslig eller allergisk mot någonting. Och tänk ändå vad med ersättningsprodukter det finns idag, eller utmaningen i att experimentera fram alternativa recept (såsom du ofta gör). Men det hjälps inte, tack för att jag tål allt!

    SvaraRadera
  2. Jag tänker också ofta på hur lyckligt lottad jag är som tål allt! Och att ingen i familjen är allergisk! (I och för sej låtsas vi olika allergier varje dag, när vi testar recept, men det är ju självvalt!)

    SvaraRadera
  3. Kom att tänka på indianerna, som trodde de blev förgiftade då vikingarna som anlände med Leif Eriksson till Vinland i all välmening bjöd dem på mjölk... upplever du att laktosintolerans har ökat, eller är vi bara bättre informerade?

    SvaraRadera