söndag 21 juni 2009

Grönsaksplättar för hela slanten

Det är sommar! Mina inlägg den närmsta tiden kommer att bli lite sporadiska, men i augusti är jag tillbaka igen.

Jag tänkte dela med mig av ett väl beprövat recept som funkar i alla lägen, nästan. Man kan välja sin favoritgrönsak i grönsaksplättarna eller blanda olika. Förr använde jag alltid burkmajs, men på bilden är det blomkål och gröna ärter i. Barn älskar dessa plättar, och de passar att ha med på utflykt. (Hoppa då över kniv och gaffel, men glöm inte våtservetter!) Vuxna brukar också gilla dem, speciellt tillsammans med smulad fetaost, rostad parmaskinka och spenatsallad. Enbart fetaost duger gott om man inte har tid till annat.

Goda gröna plättar, 4 port

en burk majs, ca 250 g, eller motsvarande mängd valfria kokta grönsaker
3 ägg
3 dl naturell yoghurt
0,5 tsk salt
10-15 droppar tabasco
1 krm svartpeppar
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 morot, finriven
smör- & rapsolja att steka i

Låt majsen (eller de andra kokta grönsakerna) rinna av och mixa sedan i matberedare. Kör i majs, ägg, yoghurt, salt, chili och peppar. Blanda i vetemjöl och bakpulver. Rör i den finrivna moroten.

Hetta upp fettet i en stekpanna. Klicka ut cirka 2 matskedar smet åt gången. Vänd plättarna när de stelnat på ovansidan.

Gott till: parmasegel. Lägg tunna skivor på bakplåtspapper och rosta i 5-10 minuter på 175 grader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar