måndag 10 augusti 2009

Heja rapsoljan!

Efter mitt förra inlägg fick jag ett mejl från min kusin med en stilla förfrågan om vilken den optimala kvoten mellan omega-6 och omega-3 är... Helt enkelt är det inte att svara på - för ingen vet alldeles exakt och dess betydelse är också ifrågasatt, men i de nordiska näringsrekommendationerna anges att man ska äta fyra delar omega-6 för varje del omega-3 (optimal kvot är alltså ungefär 4:1). Och det är faktiskt så som medelsvensken äter. Flytande margariner och lättmargariner är ofta rapsoljebaserade här; i andra länder, t ex USA, använder man mer solros- och majsolja och får då också en annat förhållande mellan de fleromättade fetterna. Heja rapsoljan!

Relationen mellan omega-6 och omega-3 i några oljor, grönsaker och frön*
Linfröolja 0,24
Rapsolja 2
Valnötter 5
Avokado 13
Majsolja 46
Sesamfrön 57
Solrosolja 126
Solrosfrön 470

*Siffrorna kommer från Vegansk näringslära på vetenskaplig grund av Björn Pettersson.

6 kommentarer:

  1. Hej!
    En fråga som inte alls har med inlägget att göra... Ang barnmat. Jag har stora våndor när jag nu ska introducera min 6månaders till mat. Jag ärgift med en dansk och får många influenser därifrån. Undrar om du kan/vet ngt i ämnet eller kan rekommendera någon bra bok? Jag ställer mig väldigt frågande till om jag öht ska ge välling. Gröt vill jag helst göra själv. Problemet som BVC så noga påpekar är att barnet riskerar få för lite järn... Tacksam om du eller ngn annan har synpunkter.

    SvaraRadera
  2. Marie, naturligtvis bestämmer du själv vad du vill ge ditt barn! Det är sant att välling och industrigröt är viktiga järnkällor, men det finns också andra sätt. Jag återkommer med tips och litteratur inom området när jag kollat upp mer!

    SvaraRadera
  3. Härligt, det ser jag fram emot. Kan tillägga att i dk är man mycket mer restriktiv med gluten också. Avråder från veteprodukter och remommenderar istället råg och först senare bröd bakat på vete.
    När det gäller järn rekommenderas danska barn äta järntillskott mellan 6mån-1år, eftersom välling/grötprodukter inte är standard på samma vis som här.

    SvaraRadera
  4. Marie, en skillnad mellan Sverige och Danmark är att i Danmark rekommenderar man berikning med järndroppar till barn mellan 6 och 12 månader, i Sverige rekommenderar man berikad gröt och välling dagligen (bland annat på grund av järninnehållet). Det allra enklaste, med tanke på att du vill undvika välling och industrigröt är väl om du får tag på danska järndroppar... Dosen är 8 mg per dag (om ditt barn var fullgånget vid födseln).

    Bra järnkällor i maten är annars nötkött, lever, kikärter, torkade aprikoser mm. Kombinera vegetabiliska järnkällor med C-vitamin och undvik mjölk till huvudmål (kalcium hämmar järnupptag). Du kan läsa mer i en broschyr som en kollega till mej skrivit. Den heter Barnmat - råd och recept och kan beställas www.gothiaforlag.se. Latifa Lindberg är också dietist och har skrivit en bok som heter Mat för barn och deras föräldrar, http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9151848317.

    Lycka till och hör gärna av dej angående hur du gör!

    SvaraRadera
  5. Marie, jag råkade svara innan jag publicerade din nya kommentar... Därför skrev jag också det är om järndroppar...

    Vad det gäller glutenintroduktion i Sverige betonar man vikten av att introducera gluten medan man fortsätter ammar (om man gör det). Både vete och råg innehåller gluten. Men det vet du förstås redan.

    SvaraRadera
  6. Hej och tack för svar! Jag har bestämt mig för att laga gröt och välling själv och järnberika naturligt. Hittade den här sidan www.alternativbarnmat.se som jag tycker ger bra råd och behandlar samma tankar som jag har själv.
    Eftersom min dotter har problem med hård mage vill jag undvika järndropparna.
    Jag ska kolla upp boktipset du gav, broschyren fick vi utdelad hos bvc.

    SvaraRadera