söndag 23 augusti 2009

Makrill!

Makrillen innehåller mer omega-3 än laxen. Den är också en av de mest smakrika och goda fiskarna, tycker jag.

Här har jag tillagat den på spanskt vis, marinerad i olivolja, vinäger, saffran och andra kryddor några timmar, sedan snabbstekt i het panna. Ernst fyller sin makrill med dill och grillar den i paket, på Tasteline kan man hitta zucchinistekt makrill med fetaost. Bästa snabbmaten är nyrökt makrill med kokt potatis och stekt spenat.

Eller, vilket är ditt godaste makrilltips?

11 kommentarer:

  1. Har jag föresten någon gång sagt att jag gillar din dietistblogg skarpt?

    SvaraRadera
  2. Tack Tina! Det gör mej verkligen glad!

    SvaraRadera
  3. Makrillen verkar supergod! Vi äter på tok för lite makrill, känner jag.
    /Anna

    SvaraRadera
  4. Makrill är så fantastiskt gott. Vi har massa makrill i frysen och nu tror jag minnsan att jag måste ta fram i veckan och prova detta som du har på bild. Gu så gott det verkar!

    SvaraRadera
  5. Hej Viktoria! Tack för all matinspiration du ger mig när jag går här hemma med mina små troll och planerar middagar för hela veckan! Denna veckan skall det till exempel ätas dinkelmatvete med lammfärs och gröna bönor, en annan dag färskostfyllda rullader från din andra blogg. Men en liten synpunkt, får jag komma med det? Jag letade som en tok i ditt receptregister på den andra bloggen efter Majsplättarna som jag ska göra till lunch och kunde inte hitta dem. Letade under "bakat&pannkakor" och "smårätter" men hittade dem efter mångt och mycket under annan rubrik... Svårt att hitta alltså! (Kan inte kommentera på andra bloggen ju, därför gör jag det här.) makrill är förresten gudagott! Men alldeles för mycket ben tror jag din käre bror tycker... :) Kram från Malin!

    SvaraRadera
  6. Jag har två favvo-recept på makrill, japanska recept, det är så jag brukar närma mig fisk.
    Det ena är ett recept där man marinerar makrill i ingefära och ljus sojasås och sedan steker dom, det andra är en rätt där man också steker dom först men där man till slut låter dom sjuda i en sås på miso, shallottenlök och sjögräs (bl a)

    Jag har f ö en förklaring till varför dietister anses vara upphov till allt ont (du vet vad jag menar). Mejla mig på bloggens email-adress för en förklaring till den kommentaren.

    SvaraRadera
  7. Malin - stort tack för din fina kommentar! Jag ska ha allt du skrev i åtanke.

    Ha en bra fredagskväll!

    /Viktoria

    SvaraRadera
  8. Jessika, jag mejlar dej på din adress, som du skrev.

    Makrillrecepten låter väldigt goda, speciellt det där enkla när man marinerar makrill i ingefära och soja!

    SvaraRadera
  9. Idag fanns det ett jättetrevligt recept på makrik och fänkålssallad av Gordon Ramsey i SvD. Jag rekommenderar att kika på det för det lät gott!

    SvaraRadera
  10. Älskar makrill, och blir chockad över hur billig den är (iaf i Götet). Superfin mat för en spottstyver! det där spanska tillagningssättet såg ju kanon ut, det kan nog bli en ny favorit. Hittills har jag kört klassikern, stekt i smör, sen dill och mjölk/grädde i pannan. Funkar topen både med makrill och strömmingsflundror.

    SvaraRadera
  11. Bra tips!

    Ja Mikaela, att köpa färsk makrill i Göteborg är inte dumt. (Varför gjorde jag aldrig det när jag bodde där?) Håller med om att din makrillsklassiker är toppengod.

    SvaraRadera