måndag 13 april 2009

På tal om ägg

Ägg är näringsrikt, bland annat innehåller det vitamin D och E, selen, folat och zink. Och nu för tiden vet man att ägg sällan påverkar kolesterolvärdet i blodet, trots att det innehåller kolesterol. Så njut - om du tycker det är gott!

Nässlorna är som finast nu. De är gratis, dessutom. Allt man behöver till en nässelsoppa är ett par hårdkokta ägg och lite bröd. Jag gör som Sara Begner gör i sin spenatsoppa: blandar i en vitlöksost. Så blir det extra gott. Och att nässelsoppa är nyttigt behöver jag väl inte ens skriva.

Nässelsoppa, 4 port (men tillbehör behövs)

cirka 2 liter nässlor
1 gul lök
1 msk rapsolja
9 dl vatten
1 dl vitt vin
1 höns- eller grönsaksbuljongtärning
1 liten vitlöksfärskost, ca 80 g (t ex Boursin)
salt, nymald peppar

Låt nässlorna ligga i en stor bunke med vatten så att eventuell jord och smuts försvinner. Skölj sedan nässlorna noga genom ett durkslag.

Finhacka löken, stek den i rapsolja i en gryta utan att den tar färg. (Min nässelsoppa blir ganska tunn för jag gillar det bäst. Om man vill ha en soppa som är en aning tjockare kan man tillsätta ett par matskedar vetemjöl här.) Häll på vatten och vin, låt koka upp. Tillsätt nässlorna och koka i 5-10 minuter. Mixa soppan tillsammans med vitlöksosten. Värm sopppan igen om det behövs. Smaka av med salt och peppar. Servera med ägghalvor och nybakat bröd.

Obs, på bilden har jag garnerat med färska okokta nässlor för att det ska se snyggt ut. Jag rekommenderar inte att man äter råa nässlor!

5 kommentarer:

  1. Det är vad jag kallar en vårsoppa!

    (Dessutom väldigt snygg...)

    SvaraRadera
  2. Vilken läcker grön färg! Gör nog bäst i att plocka bort bladen ;)

    SvaraRadera
  3. Jag spanade efter nässlor när vi gick långpromenad häromdagen. Men dom hade knappt börjat titta upp än. Lyllos dig som kan äta nässelsoppa redan!

    SvaraRadera
  4. Ja, lyllos mej. Nu har jag ätit nässelpannkaka också. Här vimlar av nässlor!

    SvaraRadera
  5. :-O nässelpannkaka också!

    SvaraRadera