onsdag 13 maj 2009

Farlig frukt?

Nej, jag drar inte samma slutsatser som Christer Enkvist om fruktos (fruktsocker) och frukt. Han hävdar att man blir fet av frukt och inleder sin debattartikel i DN med en historia om en kvinna som dagligen åt två bananer och när hon slutade med det så minskade hon 12 kilo på ett år. Inte så konstigt, tänker jag. Med enkel matematik och kunskap om kalorier är det ungefär vad jag hade förutspått att drygt 700 bananer mindre förväntas medföra under ett år. Jag vet inte om det har nåt speciellt med just fruktos att göra. Förmodligen hade kvinnan gått ner lika mycket om hon ätit 250 kalorier mindre av vad som helst per dag i ett helt år. (Och varför varierade hon inte sej, undrar jag. Men det hör ju inte hit.)

Christer Enkvist bygger sin tes på iakttagelser av typen ovan och en ny studie där överviktiga försökspersoner druckit antingen fruktsockerlösning eller druvsockerlösning i samma kalorimängd under några veckor. Fruktsockerdrickarna fick mer bukfetma och blev mindre känsliga för insulin, men mängden fruktos försökspersonerna fick i sig motsvarade en fjärdedel av deras energibehov. Omräknat till äpplen blir det enligt Ulf Bohman på Livsmedelsverket 25 stycken på en dag, vilket knappast är normal fruktkonsumtion. Det är orättvist att jämföra frukt med typ läsk. Frukten har kostfiber, vitaminer och antioxidanter som läsk saknar helt. Däremot tycker jag att man kan hoppa över fruktossötade drycker och fruktos som sötningsmedel. Vad tycker du?

7 kommentarer:

  1. Bra skrivet! :)

    SvaraRadera
  2. Ja, vill man går det nästan att bevisa vad som helst ;-)

    SvaraRadera
  3. Håller med dig vet du:) Snygg blogg å extra kul att du verkligen gör den till en dietist-blogg. Den behövs! Grattis.

    SvaraRadera
  4. Tack Annika och Kristina! Annars måste man inte tycka precis som jag... För som Anna B skrev så kan man tolka studier många sätt.

    SvaraRadera
  5. Fast jag är hjärtinnerligt trött på det drev som går just nu mot rådande forskning och tex Livsmedelsverket. Det är bra att man är kritisk men ofta känns det som folk är ute efter något annat.

    SvaraRadera
  6. Kristina, jag blir också trött. Framför allt på den militanta tonen man ibland möter. Det är bara att inse att det inte finns någon som vet allt. Vi måste lära oss av de studier som finns och av varandra.

    SvaraRadera
  7. För egen del så tänker jag att jag har haft en övertro mot frukt på så vis att jag tryckt i mig 4-8 st per dag, och nu när jag tänkt efter och insett att det är så otroligt mycket med socker i det än i grönsaker så varvar jag lite, kan lika gärna äta rädisor, små tomater och morotsstavar till mellis. Så, det kan ju helt klart bli för mycket av det goda, men så är det ju med det mesta, betyder ju inte att det är ett farligt livsmedel för det. Frukt och grönt över lag är ju det som ger oss antioxidanter, vacker färg på maten, nya spännande smaker och passion i köket. Många saker är viktiga i och med vår kost om man tänker efter. :)

    SvaraRadera