torsdag 28 maj 2009

Mini-smörrebröd med sill, råg och pepparrot

Jag hade fullt sjå med att lägga ihop snittarna och prata samtidigt ikväll. Hela jag luktade sill efter ett par timmar. Men det var nog det roligaste tillfället i affären, många kom och jag fick mycket frågor och kommentarer. Flera undrade över och hade synpunkter på LCHF-kost (lågkolhydratkost) och jag kommer att skriva lite mer om det här på bloggen någon dag. Tack alla!

Mina mini-smörrebröd med sill, potatis, rosa pepparrotsost och dill blev populära. De ska dock göras mindre än på bilden, annars går de inte in i munnen. Och de behöver sitta ihop med en tandpetare för att man ska kunna äta dem med värdighet. Nedan följer ett ungefärligt recept; bara pepparrotsröran har jag exakta proportioner på.

Mini-smörrebröd med sill, råg och pepparrot

Börja med att blanda alla ingredienserna till den rosa pepparrotsfärskosten:
150 g philadelphiaost (valfri fetthalt, men mager funkar bra)
1 msk rapsolja
2 tsk rödbetsspad (från inlagda rödbetor)
nymald svartpeppar
0,25-0,5 dl ny- och finriven pepparrot (starta med den mindre mängden)

Lägg ihop smörrebrödssnittarna i den här ordningen och fäst samman dem med en tandpetare eller cocktailpinne:

grovt rågbröd (t ex Schulstads Skovmand), skuret i 2 x 2 cm
margarin till brödet
god kokt potatis i skivor eller tärningar
rosa pepparrotsfärskost
en fjärdedels sillbit per "snitt", t ex Abbas mästarmatjes
dill för dekoration

2 kommentarer: