lördag 16 maj 2009

Med råg i ryggen (och magen)

I Norden och i Östeuropa äts det råg. Rågtraditionen är starkare i våra nordiska grannländer Finland och Danmark än i Sverige, men vi ingår också i "rågbrödsbältet" där Polen är regerande världsmästare.

Rågbröd bakas ofta på fullkorn, antingen hela korn eller mjöl malt med sädeskornets alla delar. Att vitaminer och mineraler finns kvar är en av anledningarna till att det är nyttigt. En annan är att rågbrödet ofta bakas med surdeg.

Min personliga rågfavorit är den finska rågsurskorpan Finn Crisp original, gärna med färskost och groddar. Eller smörrebröd på rågbröd med sill och pepparrot. Eller gröt med råg, det äter jag varje dag.

Det är svårt att få gröt att göra sig bra på bild - jag hoppas ni har överseende med det. (Och inte kan man pynta med örtkryddor heller...)

Många som äter gröt vill ha den exakt på sitt sätt varje dag och alla gör olika. Den gröt jag oftast lagar nu är gjord på en blandning av havre- och rågflingor. Naturligtvis kan man göra gröt på enbart rågflingor men jag föredrar lite havre också som ger en segare konsistens. Och så kokar jag gröten på mjölk, och gör den lite lös så man man inte behöver mjölk till. Sen har jag torkade blåbär i. Vill man vara lite nyttigare väljer man osötade frysta. Och en tesked krossade linfrön. Hur gör du gröt?

Viktorias blåbärsgröt med råg, 1 port

0,5 dl havregryn
0,5 dl rågflingor
2 msk torkade blåbär eller frysta blåbär
en nypa salt
1 dl mjölk
1,5 dl vatten

Lägg alltsammans i en tallrik. Kör på full effekt i mikron i 3 minuter. Rör runt.

7 kommentarer:

  1. 1 dl fiberhavregryn, 2 dl vatten, 1 nypa salt, 1 msk krossade linfrön, 0,5 msk russin. In i mikron 2 minuter. Sen strör jag över grovhackade (rostade) nötter/mandel och massor av kanel, rör runt och häller på mjölk.

    För några år sen åt jag inte gröt alls, tyckte det var lite oaptitligt. Och nu är jag helt såld! En ny frukostvärld har öppnat sig.

    Ska prova med rågflingor också, det låter spännande.

    SvaraRadera
  2. jag har ätit gröt som frukost i så många år, och har provat en del varianter vid det här laget. havregrynsgröt håller jag mig aldrig mätt på mer än en timme, och då spelar det ingen roll om det är fiberhavregryn, linfrö, fikon, eller annat som borde förlänga mättnaden. det är konstigt, de flesta brukar ju påstå att man står dig hela dagen på just havregrynsgröt. istället äter jag gröt på hel bovete eller quiona. alltid med linfrö i, kanske också lite nötter. jag blötlägger allt på kvällen, då tar det högst 5 min på spisen på morgonkvisten. ibland när jag vet att det blir en lång dag med hård träning har jag i små puylinser i gröten också. det tycker folk i allmänhet är galet. i själva verket är det jättegott, de behåller sin spänst så väl. och så serverar jag alltid gröten med massor av frukt eller bär och så havremjölk eller soyamjölk. det är så gott.. prova!

    SvaraRadera
  3. Annika, jag hatade gröt (trodde jag) tills efter jag fyllt trettio. Nu tycker jag det känns kallt och trist i magen om jag inte hinner äta gröt på morgonen. Din gröt låter både god och nyttig, förresten.

    Anonym - din kommentar är mycket intressant. En anledning till att du förmodligen inte håller dej mätt på havregrynsgröt så länge är att den är kalorisnål. Sen är det, i ärlighetens namn, inte speciellt lågt glykemiskt index på havregrynsgröt (speciellt inte om den är tunn). Men quinoa och bovete fungerar bättre för dig? (Gör du quinoagröt på hel quinoa eller på quinoaflingor då? Om du gör på hel quinoa vill jag gärna veta hur du gör för jag har inte lyckats så bra själv.) Linser i gröten låter galet, men det är ju en jättebra idé för mättnad och blodsocker om det smakar bra. Jag lovar att testa!

    SvaraRadera
  4. Jag är nog ganska konservativ vad gäller min gröt. Alltid rågflingor eftersom havregryn blir så "slemmigt". Äpplemos på och helst mjölk runtomkring. Några gånger när det varit frukostkris har jag försökt med andra smaksättningar, men de slår inte äpplemos som är perfekt sötsyrligt för en frukost.

    SvaraRadera
  5. Håller med - det känns kallt och tomt utan gröten nuförtiden. Konstigt (men trevlig) att man kan ändra sig så!

    Anonym: Jag kompletterar gröten med ett kokt ägg. Inte i gröten, utan i egen kopp, med lite salt på. Då står man sig mycket bättre fram till lunchen!
    Men linser i låter inte helt tokigt. Har bakat bröd med baljväxter (mixade tillsammans med degvätskan) och det ger väldigt bra mättnadskänsla.

    SvaraRadera
  6. när jag gör quinoagröt blötlägger jag helt enkelt 1 dl hel quinoa (den vanliga) i dubbla mängden vatten med någon msk linfrö, och så får det stå över natten. på morgonen tar det två minuter så är gröten klar (ev behöver man ta lite mer vatten). det är för övrigt något jag gör med alla gryn, blötlägger ett par timmar innan så går det snabbare när man väl är hungrig. härom dagen la jag råris i blöt på fm och kokade på em.. det fungerar utmärkt.

    SvaraRadera
  7. - Havregryn
    - Linfrö
    - Lite råg (ger en mustigare smak)
    - Klippa i 2-3 torkade aprikoser

    En skröna?:
    Jag reste på löparcharter med springtime travel till Algarve för några år sedan. Dom har där styrt upp med "svensk" havregrynsgröt till hotellfrukosten. Kocken förbryllades kanske att vi skandinaver kunde vara så förtjusta i det gråbleka kletet men höll god min.
    Det roliga var att gröten sedan dök upp på lunchbuffén också - då garnerad med lite persiljekvistar. Jag såg själv aldrig den skapelsen men... tja, varför inte?
    /S

    SvaraRadera